- 24. juni 2021
- by Christiansvane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.141
Skolehaven møder madkundskab i sommermånederne!
Alle skoler burde have en skolehave i et eller andet målestok.
Om det er et lille urtebed eller nogle marker, så er mulighederne for at
4 personer.
Rabarberkompot
200 g rabarber (ca. 4-5 store stilke)
Evt. en håndfuld jordbær eller immerbær
1 spsk vand
80 g sukker
10-15 blade frisk citronmelisse
- Skær rabarberstilkene i stykker á ca. 1-2 cm.
- Kom rabarber og evt. jordbær i en kasserolle med vand og sukker.
- Bring gryden langsomt i kog ved middel varme med låg på.
- Lad rabarberne småboble under låg i 5-10 minutter. Dine rabarber skal være møre, men ikke total udkogte.
Lad rabarberkompotten køle helt af.
Du kan også give kompotten et lille twist af anis-/lakridssmag med lidt frisk kørvel eller estragon. Lakrids, citron og rabarberens syrlighed spiller mega godt sammen.
Vaniljecreme
2 pasteuriseret æggeblomme
3 spsk sukker
1 tsk vaniljesukker
1 spsk majsstivelse
2 dl sødmælk
2 dl fløde
- Pisk æggeblommer, sukker, vanilje og majsstivelse sammen i en kasserolle ved middelvarme.
- Tilsæt sødmælken til gryden, mens du pisker videre.
- Varm blandingen langsomt op ved jævn varme, mens der piskes let og konstant i 2-3 minutter. Cremen vil tykne langsomt. Hav tålmodighed.
- Kom vaniljecremen i en skål og dæk den med film helt nede ved cremen. Så dannes der ikke skind. Lad cremen køle af.
- Pisk fløden til et let skum.
- Vend fløde og den kolde creme sammen med en dejskraber.
Knas
50 g smør
75 g havregryn
30 g mandler
2 spsk sukker
- Varm en pande op til middelhøj varme.
- Tilsæt smør og lad smørret bruse op på panden. Det må gerne brune en smule. Det giver nogle lækre nøddesmage og aromaer.
- Tilsæt havregryn, mandler og sukker og rist blandingen under omrøring. Du skal ende med et sprødt og gyldent knas.
Lad blandingen afkøle på bagepapir.
Samle samle
- Læg rabarberkompot, knas og vaniljecreme skiftevis i et glas
- Pynt med skovsyre, citronmelisse, kørvel eller estragon. Nam!
Velbekomme.